„Срећно с убеђивањем посетилаца биоскопа да погледају филм у којем деца обријаних глава, испупчених очију, леже гола, прљава и исцрпљена, ваљајући се у сопственим изметима, док им је сваки део тела прекривен вашкама. Доста вам је стварности?“, каже Рори Јеоманс историчар и писац, осврћући се на критике да у фиму „Дара из Јасеновца“ поједине слике нису биле тачно приказане, те да су деца била „превише чиста“.
Овај историчар тврди да је „немогуће пренети неокрњену истину о Старој Градишки из истог разлога из кога је немогуће пренети прави варшавски гето“.
„Желите да пренесете стварну слику Старе Градишке? Срећно са налажењем службеника за социјални рад који би вам за потребе снимања филма омогућио да децу изгладните до смрти. Вероватно не би требало да се купају по неколико месеци“, поручује он.
Јеоманс је британски историчар, стручњак за перод Другог светског рата. Аутор је књиге „Визије уништења: Усташки режим и културна политика фашизма 1941-1945“. Он је и након премијере филма изнео свој став о „Дари из Јасеновца“ наводећи тада је ово заправо „озбиљан покушај да се прикаже фашистичко угњетавање, иако неки критичари сматрају да филм о девојчици заточеној у логору промовише српску националистичку агенду“.
„Само је неколико скоријих филмова о Холокаусту изазвало оволико критике и чврстих мишљења који немају много везе са самим филмом“, написао је Јеоманс у фебруару, у ауторском тексту за „Балкан инсајт“.
Он је и недавно, овога пута желећи да, како је написао, разјасни неколико заблуда о филму, на Твитеру изнео још једну анализу „Даре из Јасеновца“.
Јеоманс тврди да су најоштрије критике филму упућене од стране политиколога и научника који „углавном не знају много или нимало о НДХ и југословенској социјалистичкој културној политици“.
- Није било много играних филмова о Јасеновцу или усташком геноциду над Србима. Било је филмова који су користили Јасеновац као позадину или се позивали на геноцид, али то није иста ствар. „Дара“ је први играни филм који је обухватио оба – објашњава Јеоманс.
Због опште цензуре на интернет небу, Националист можете пратити и на следећим мрежама:
Истиче да је Југославија произвела на хиљаде чланака, књига, документараца и говора о Јасеновцу, „али да су они филтрирани кроз специфични социјалистички идеолошки оквир који је наглашавао маргиналност усташа и умањивао етнички елемент геноцида“.
Јеоманс сматра да су поједини критичари изјавјивали да овај филм није требало да буде снимљен јер би могао да подигне тензије.
Наводи да би „већина најоштријих критичара овај филм сатанизовала чак и да је био за Оскара, а није“, јер, како је написао, из различитих разлога нису желели да се филм на ову тему уопште снима.
Јеоманс наводи да је, „изузев Барте Пулхерије, часне сестре и управнице дечјег логора, већи део филма био је историјски тачан“. Похвалио је и Биљану Чекић, која тумачи главни лик у филму, називајући њен наступ бравурозним.
- Надам се да је њен бравурозни наступ почетак великих ствари које долазе – написао је он.