Кан – Где год се појави, амерички независни редитељ Оливер Стоун изазива буру, а она је била природно стање и у данима када се на 74. Канском фестивалу, у оквиру програма „Премијере” приказивао његов документарни филм „ЏФК поново: Кроз увеличавајуће стакло”.
Тридесет година после играног филма ЏФК, о истрази убиства америчког председника Џона Кенедија, који је изазвао огромне реакције широм света, Стоун сада на светло дана износи многа документа и сведочанства о томе да иза убиства Кенедија стоји ЦИА.
Интервју за „Политику” после филмске премијере почео је оним уобичајеним „корона поздравом” две особе са маскама. Стоун је своју маску скинуо тик пред почетак разговора, моја је као и свих ових канских дана прописано остала на лицу…
Јесте ли вакцинисани?
Четири пута сам вакцинисан.
Којим вакцинама?
Са две „спутњикове” и са две „Фајзерове” вакцине, јер Европска унија не препознаје и не признаје „спутњика”, а мени је било потребно да боравим у Европи. Овакво вакцинисање ме сада ставља у позицију доказа о америчко-руској коегзистенцији.
Вакцинисала сам се кинеском вакцином, ни она овде у Кану није препозната што ми ствара проблем, шта кажете на то?
Невероватно је глупо колико политизују и медицину. То је срамота. САД хоће да влада и води читав свет са агресијом према Кини и Русији, али и према Куби, Венецуели, Ирану, па и према Србији.
ЦИА је одговорна и за стварање овакве климе у свету?
Без обзира ко нам је тренутни председник, све је то одлучено у тој великој машинерији која се зове Национална безбедност. Она прави те листе непријатеља које трајно треба да постоје и без обзира на то да ли су на власти демократе или републиканци, то се никада неће променити.
И та листа непријатеља никада неће нестати, зашто?
Зато што је потребно да чувате своје непријатеље како би финансирали те џиновске фабрике оружја које продајете, лобије, гигантске обавештајне службе, како би стварали огромне финансијске фондове и још много тога.
Можда Србија није више на тој листи непријатеља САД?
О, Србија дефинитивно јесте на тој накарадној листи. Још се доживљава као проруска земља, а из руског угла јасно је да се сматра да је Америка отцепила Косово од Србије. Још сте ви под посматрањем и јасно је да ће се на вас обраћати пажња, јер сте потребни на тој листи.
Многи ваши филмови су политички или имају тај снажан политички ехо?
Нисам ја направио много политичких филмова, јесам о три председника. Снимао сам и филмове о Волстриту и о фудбалу. Ја јесам снимао документарне филмове, реагујући на одређене политичке ситуације, али када снимам играни драмски филм избегавам политику, јер знам где ме то може одвести. Може одвести до грешака које је направио Џорџ Клуни са филмом „Мартовске иде”. Ја сам увек избегавао такве замке. Филмови о Никсону, Џорџу Бушу и о Кенедију јесу били политички јер су они били политичари.
Тридесет година после филма ЏФК ви се у докумнтарној форми поново враћате убиству Џона Кенедија?
Зато што је толико тога остало непризнато и неосветљено у вези са атентатом на њега, који је уздрмао читав свет. Ко га је убио? Сигурно не Ли Харви Освалд или мафија, ЦИА га је убила и за то постоје докази.
Зашто је то учинила?
Зато што је Кенеди био велика антиколонијалистичка фигура. Што више постављате питање зашто је убијен, чешће на површину избијају детаљи. Он је полако мењао колонијални менталитет нације, није небитно ни што је Ирац пореклом, јер је у себи имао тај снажни независни дух, критиковао је Француску током алжирског рата и одржао говор о Алжиру у Сенату, што га је доста коштало. Када је убијен Патрис Лумумба он није крио свој шок. Био је млад, човек и политичар који је обећавао, реформатор, веома вољен од стране људи широм света и од стране Афроамериканаца у САД. Био је борац за мир и промене. Дакле, он је био фигура која је могла да им измакне контроли и ту се негде крије његова смртна пресуда. Најважније је питање зашто је убијен, који је стварни мотив.
Због опште цензуре на интернет небу, Националист можете пратити и на следећим мрежама:
Многи од докумената се још крију, а обећано је да ће се отворити сва архива?
Многи документи су већ испливали, требало је до краја априла ове године да Бајден одобри објављивање још докумената, али је то избегнуто.
Велики број њих сте изнели у „ЏФК поново: Кроз увеличавајуће стакло”, али ствари нису прошле без проблема?
Правили су проблеме још док смо снимали филм. „Вашингтон пост” нас је још тада напао да копамо по старим ранама, али шта су нам могли. Филм није сниман америчким средствима. Британски продуцент стоји иза филма, као и британски дистрибутер који ће филм пласирати широм света. Мислим да вам ово довољно говори. И ако дистрибутер не буде успео да га прода за приказивање у Америци, знаћете да је нешто погрешно.
Називате ЦИА незаустављивом и веома богатом машинеријом, али у њој раде појединци, шта ћемо са појединачном одговорношћу?
То је агенција која ради као сат. Ако јој казаљке враћате уназад, она ће их брзо вратити тамо где треба да буду. Много је новца у њој, она је веома богата, пребогати офшор фонд.
Да ли сте под њеном присмотром?
Моје име изазива страх. Ставили су ме на „Че Гевара листу” и ја сам тиме поласкан. ЦИА има утицај у читавом свету и ако овај мој филм може да помогне да се то коначно јасно види и каже, онда могу да будем задовољан. Ако једног дана осванем изненадно мртав или извршим самоубиство, немојте у то веровати.
Надам се да се шалите?
Не шалим се, свашта је могуће.
Да ли ће реакција на овај документарац бити бучна као што је била после филма ЏФК?
Сигуран сам да ће нас власт и амерички медији напасти. Писаће нешто у стилу : „Нема у филму никаквих нових доказа”, а које још ђавоље доказе тражите! Прегледајте све ове старе доказе. Погледајте их добро још једном!
Мислите да ће данашња младост бити заинтересована за овај ваш филм, да га погледа и да размишља?
Мислим да хоће. Ако неће, онда су глупи. Срећом има толико много паметних младих људи који ће добро разумети филм и историјске догађаје о којима говори.
Очигледно је да овакав филм неће пожелети да прикажу на „Нетфликсу”?
Никада. Не верујем да би га узели. Контроверзе њих не занимају, али ко зна можда ће се ствари променити.
Шта је следеће?
Већ сам почео да радим документарац о климатским променама. Базиран на науци. Сигуран сам да ће ме поново напасти.